
Rok 2009/2010
Koło dziennikarsko-Informatyczne
Rok 2010/2011
Prowadzący:
mgr. Cezary Tokarczyk
Cel:
Program koła informatycznego traktować należy jako poszerzenie i uzupełnienie wiadomości z zakresu informatyki. Zakłada się, że uczniowie posiadają już podstawową wiedzę z zakresu obsługi komputera.
Do realizacji celów programu niezbędne jest spełnienie wymagań:
- sprzętowych - komputer osobisty z dostępem do Internetu pracujący w sieci
- licencjonowany system operacyjny Windows,
- licencjonowane oprogramowanie.
Cele kształcenia
- Rozwijanie zainteresowań młodzieży technologią informacyjną.
- Ukazanie, w jaki sposób komputer jest pożytecznym narzędziem w pracy, nauce, zabawie.
- Poznawania i rozumienia otaczającego świata.
- Rozwijania uzdolnień w dziedzinie informatyki.
- Kształtowania aktywności poznawczej i twórczej ucznia
- Kształtowanie szacunku własności intelektualnej, współdziałania w zespole, samooceny i dostrzegania potrzeby samokształcenia.
- Ujawniania zainteresowań techniką informatyczną i technologią komputerową.
Należy również zwrócić uwagę na kształtowanie odpowiednich postaw przez:
- przestrzeganie reguł prawnych określających zasady korzystania z oprogramowania i danych komputerowych
- poszanowania własności intelektualnej.
DZIAŁY I TEMATY PROGRAMOWE
I. Korzystanie z zasobów sieci lokalnej i Internetu (5 godz.)
- Organizacja pracy za zajęciach kola dziennikarko-informatycznego. Zasady bhp i regulamin pracowni komputerowej.
- Tworzenie i testowanie kont dostępu do sieci komputerowej szkoły.
- Zasady korzystania z zasobów sieciowych.
- Prawa dostępu do folderów i plików.
- Udostępnianie plików, folderów, drukarek, CD - R w sieci lokalnej.
- Zapoznanie ze stroną internetową szkoły: zsk.slupsk.pl
- Wybór redakcji strony oraz utworzenie kont redakcyjnych i nadanie uprawnień
- Analizowanie struktury strony: układ menu i pod menu, zapoznanie z sekcjami i kategoriami
- Galeria zdjęć – tworzenie struktury galerii, wstawianie pojedynczych zdjęć do artykułów, wsadowe dodawanie grafiki
II. Pisanie i edycja artykułów (13 godz.)
MS Word
- Formatowanie i redagowanie tekstu.
- Projektowanie zaawansowane dokumentów tekstowych uzupełnione grafiką, tabelami i polami tekstowymi.
- Wykorzystanie w edytorze tekstu zaawansowanych możliwości np. symbole i wzory matematyczne, schematy organizacyjne itp.
- Tworzenie dokumentów okazjonalnych i użytkowych.
- Pisanie artykułów wynikających z życia szkoły
MS Publisher
- Wybór szablonu.
- Formatowanie i redagowanie tekstu w szpaltach.
- Projektowanie zaawansowane dokumentów tekstowych uzupełnione grafiką, tabelami i polami tekstowymi.
- Tworzenie dokumentów okazjonalnych i użytkowych.
- Pisanie artykułów wynikających z życia szkoły
III. Grafika komputerowa (8 godz.)
Grafika rastrowa:
- Oprogramowanie do edycji grafiki: GIMP
- Oprogramowanie do przeglądania i wsadowej zmiany parametrów obrazu: IrfanView
Grafika wektorowa:
- Oprogramowanie do tworzenia i edycji grafiki rastrowej: Inkscape
- Tworzenie zaproszeń, kart okolicznościowych, wizytówek, loga
IV. Korzystanie z zasobów internetowych (4 godz.)
- Zagrożenia wynikające z nieograniczonego dostępu do informacji w sieci internetowej.
- Adres internetowy, adres e – mail.
- Korzystanie z usług wyszukiwarek internetowych.
- Wyszukiwanie informacji na wybranych stronach WWW.
- Poczta elektroniczna.
- Zakładanie konta pocztowego.
VI. Tworzenie stron internetowych (klasy, szkoły, koła - 5 godz.)
- Sposoby tworzenia stron www.
- Kreator stron www i jego opcje.
- Projekt strony www.
- Tworzenie strony www.
- HTML – podstawy.
- Udostępnianie strony www w sieci internetowej i lokalnej.
Terminy spotkań:
|